Wednesday, March 18, 2015

Vitamin untuk Penyakit Batu Karang


Assalamualaikum dan salam vitamin cinta. Kali ni adrina nak share mengenai Batu Karang. Penyakit batu karang. Selalu yang adrina dengar, pesakit batu karang ni susah nk membuang air kecil, sakit bila membuang, berdarah dan macam-macam lagi. Jom kita baca maklumat penyakit batu karang dahulu.




Apa itu penyakit batu karang?

Penyakit batu karang bukanlah sesuatu yang asing di Malaysia terutamanya. Batu karang atau “renal stone” membawa maksud terdapat batu di buah pinggang atau salur kencing seseorang. Batu ini terbentuk apabila terdapat mendakkan mineral dalam air kencing. Selalunya kaum lelaki lebih cenderung untuk mendapat penyakit ini, namun kaum wanita juga juga tidak terkecuali dari mendapat penyakit ini.


Bagaimana boleh terjadi?

Batu karang terbentuk disebabkan beberapa faktor. Faktor yang utama adalah disebabkan tubuh seseorang itu kurang air. Ini terjadi mungkin disebabkan kurang nya meminum air dan banyak berpeluh. 

Selainnya, batu karang juga berpotensi untuk terbentuk apabila seseorang memakan banyak makanan yang mengandungi protein seperti daging merah, makanan yang masin, minum banyak kopi dan teh dan sebagainya. Batu karang juga lebih mudah terbentuk apabila seseorang itu mempunyai penyakit kencing manis dan darah tinggi.

Penyakit batu karang terbentuk apabila perubahan berlaku pada kira kira air garam, mineral dan bahan bahan lain yang di temui dalam air kencing. Sebatian kimia lain yang boleh membentuk batu-batu dalam saluran kencing termasuk asid urik dan cystine asid amino

Dehidrasi melalui pengurangan pengambilan cecair dan senaman berat tanpa penggantian cecair yang mencukupi meningkatkan risiko batu karang. Sesetengah orang lebih cenderung untuk mendapatkan batu karang kerana keadaan perubatan atau sejarah keluarga, sebagai kecenderungan untuk membentuk batu buah pinggang juga boleh di warisi.



Tanda-tanda sakit batu karang 

Batu karang sering menyebabkan kesakitan semasa mereka ia dalam buah pinggang, tetapi ia boleh menyebabkan tiba-tiba sakit teruk kerana mereka bergerak dari buah pinggang ke pundi kencing. 

Kebiasaannya batu-batu yang bersaiz kecil akan keluar dari tubuh seseorang melalui air kencing. Namun, sekiranya batu ini mempunyai saiz yang agak besar, ia akan mula tersekat dalam salur kencing dan menyebabkan individu itu berasa tidak lawas apabila kencing, kencing yang sedikit, kerap kencing dan juga sakit yang tidak tertahan yang dapat dirasai di bahagian belakang pinggang. Selain itu, individu itu mungkin juga akan demam, muntah-muntah, loya, kencing berdarah dan berasa sakit apabila kencing.

Gejala dan tanda-tanda termasuk menyeksa, kekejangan sakit di bahagian belakang lebih rendah dan/ atau sampingan pangkal paha, atau abdomen serta darah dalam air kencing. Jika jangkitan hadir dalam saluran kencing bersama-sama dengan batu itu, mungkin ada demam dan mengigil, anda perlu mendapat rawatan dengan segera.


Cara merawat dan mengatasi

Batu karang yang tidak terkeluar melalui air kencing memerlukan rawatan yang membolehkan batu itu keluar dari buah pinggang atau salur kencing yang tersumbat. Doktor akan memberi ubat tahan sakit untuk mengurangkan sakit yang dialami pesakit. Kemudian, pembedahan kecil diperlukan untuk membuang batu karang itu.


Nasihat pencegahan

Untuk mengelakkan dari perkara ini terjadi, dinasihatkan supaya seseorang itu meminum banyak air setiap hari terutamanya mereka yang melakukan pekerjaan yang menyebabkan mereka cepat berpeluh dan terdedah kepada panas matahari seperti penoreh getah dan nelayan. Kita juga disarankan unutk meminum air sebanyak 2.5-3 liter sehari. Selain itu, hendaklah mengurangkan pemgambilan mekanan dan minuman seperti daging merah, kopi dan teh.

Bagi individu yang mengalami masalah batu karang panduan di bawah mungkin boleh membantu meningkatkan kesihatan.
  • Minum banyak air masak/kosong/suam untuk membersihkan air kencing
  • Elakkan minuman manis, terutama minuman bekabonat (banyak asid)
  • Kekurangan vitamin B6 dan potassium menyebabkan pembentukan batu karang. Makanan seperti barli kentang keledek berasaskan tepung gandum bunga kobis dan pisang boleh mengatasi masalah kekurangan ini.
  • Elakkan makanan kaya asid oksalik seperti tamato, bayam, lobak merah, daging, strawberi, koko, coklat dan teh.
  • Kekurangan pengambilan garam dan gula termasuk ikan masin,jeruk dan coklat
  • Banyak makan sayur sayuran dan buah-buahan kaya serat.
  • Kurangakan sumber protein haiwan,sebaliknya gantikan dengan protein tumbuh-tumbuhan.
  • Kurang minum kopi teh dan alkohol.

Vitamin Shaklee Membantu Pesakit Batu Karang


Sekarang jom kita tengok details mengenai vitamin shaklee yang boleh digunakan untuk merawat penyakit batu karang


  • B-Complex - menurunkan oksalat (garam mineral) yg membentuk batu karang
  • Vita-C - mengasidkan urin dan batu karang tidak akan terhasil dlm urin berasid
  • OsteMatrix - mengandungi Magnesium yg menurunkan oksalat & mencegah pembentukan batu karang
  • Alfalfa Complex - mengurangkan infeksi & inflamasi
  • Carotomax - menyembuhkan luka di urinari akibat batu karang
  • Lecithin - membekar lemak berlebihan yg mendorong pembentukan batu karang


Jadi, kenapa perlu risau jika Shaklee ada untuk bantu anda?? Boleh dapatkan Set Batu Karang dengan Adrina ye.

Jika anda ingin menikmati harga penjimatan potongan harga (diskaun) sehingga 20%, anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee. Keahlian RM65 sahaja seumur hidup dan anda berpeluang menikmati lebih banyak keistimewaan lain selepas mendaftar sebagai ahli nanti.

Boleh hubungi or whatsapp 
Adrina 019-9673391.


0 comments:

Post a Comment