Monday, March 16, 2015

INSOMNIA: Penawar Masalah Sukar Tidur


Assalammualaikum & Salam Vitamin Cinta.



National Sleep Foundation (NSF) , melaporkan hampir enam daripada sepuluh rakyat Amerika mempunyai masalah insomnia dan tidur. Masalah dialami mereka ini sekurang-kurangnya beberapa malam dalam seminggu. 

Insomia ditakrifkan sebagai " Ketidakmampuan untuk tidur atau tidur lena lebih lama untuk merasa rehat, terutama apabila masalah ini berterusan dari masa ke masa . 

" Dalam usaha untuk mengatasi masalah ini, sebanyak 25 peratus daripada orang di Amerika Syarikat menggunakan ubat-ubatan untuk membantu mereka tidur. Adalah sangat tidak baik bila mengamalkan ubat tidur.




Kekurangan Kalsium dan Magnesium boleh Menyebabkan Anda Berjaga

Dari pandangan pakar nutrisi, beberapa kajian mendapati terdapat beberapa vitamin dan mineral yang berkesan dalam membantu kita untuk tidur dan lena sepanjang malam. James F. Balch seorang doktor dan penulis buku Prescription for Nutritional Healing memberitahu:

" Kekurangan Kalsium dan Magnesium boleh menyebabkan kita berjaga beberapa jamdan tidak boleh kembali tidur jika terjaga"

Kalsium sangat berkait rapat dengan kitaran tidur. Dalam satu kajian, yang telah diterbitkan di European Neurology Journal, penyelidik mendapati tahap kalsium dalam badan adalah tertinggi ketika kita tidur paling lena, seperti dalam fasa REM (rapid eye movement). 

Kajian juga mendapati gangguan dalam tidur terutama apabila kehilangan fasa REM adalah berkait dengan kekurangan kalsium. Untuk mendapatkan tidur yang lena kembali, tahap kalsium dalam badan juga perlu normal.

Willian Sears, seorang doktor memberitahu

"Kalsium membantu minda menggunakan asid amino tryptophan untuk menghasilkan bahan melatonin, sejenis bahan yang membantu untuk tidur. Ini membuktikan kebanyakan produk bersusu mengandungi kedua-dua bahan (kalsium dan tryptophan), makanan yang boleh membantu kita untuk tidur"


Kekurangan Magnesium Menyebabkan Insomnia

Sebab utama insomnia yang kronik adalah kekurangan magnesium. Tidur juga terganggu akibat banyak kali terbangun ketika tidur. Kajian juga mendapati kandungan magnesium yang tinggi dalam badan dan aluminum yang rendah boleh menyumbang tidur yang lebih lena. Kajian ini telah dibuktikan oleh James Penland di Human Nutrition Research Center di North Dakota. 

Secara keseluruhannya, kadar pengambilan kalsium dan magnesium yang seimbang mampu memberikan kesan terbaik dalam menyumbang kepada tidur yang lebih lena.

Bagaimana OSTEMATRIX SHAKLEE membantu anda tidur dengan lena


Kenapa kita memilih Ostematrix untuk tidur yang lebih lena dari jenama lain? Kerana Ia mempunyai;

  • 1,000 mg (100% DV) unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi
  • 400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya
  • 400 IU (100% DV) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium


Jika anda ingin menikmati harga penjimatan potongan harga (diskaun) sehingga 20%, anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee. Keahlian RM65 sahaja seumur hidup dan anda berpeluang menikmati lebih banyak keistimewaan lain selepas mendaftar sebagai ahli nanti.

Boleh hubungi or whatsapp 
Adrina 019-9673391.



0 comments:

Post a Comment