Thursday, November 13, 2014

MURAH: Ubat Tahan Sakit

PENGEDAR SHAKLEE PUCHONG: 
Beza Ubat dan Vitamin?

Assalamualaikum dan salam vitamin cinta! Entry kali ni adrina nak share beza ubat dan vitamin. Isunya ialah, ramai orang ingat 

UBAT = SUPPLEMENT

Yelah kan, mungkin sebab keadaannya yang sama dalam bentuk PIL. Tapi hakikatnya memang TAK SAMA yer. 

Inilah antara persoalan dan statement yang pernah kita fikirkan:

"Saya tak sakit, buat apa nak makan pil-pil vitamin semua ni??"

"Alah, biasalah tu letih-letih, sakit-sakit badan ni, nak buat macam mana, dah terpaksa. Kan ibu menyusu, sibuk dengan kerja, sibuk dengan family. Tahan aje lah.."

"Saya tak makan apa-apa supplement pun susu badan dah banyak! Tak perlu nak makan vitamin-vitamin ni, membazir duit aje!"

"Saya tak suka makan supplement sebab ini semua taktik syarikat yang jual supplement nak kaut untung!"


Jom kita senaraikan PERBEZAANNYA:-


PERBEZAAN  1: 
  • UBAT : Perlu diambil SEMASA SAKIT untuk MERAWAT penyakit. 
  • SUPPLEMENT : Boleh diambil bila-bila masa terutamanya SEBELUM SAKIT untuk MENCEGAH sebarang penyakit. 
PERBEZAAN 2:
  • UBAT : Diperbuat daripada DADAH dan BAHAN KIMIA, boleh berikan KESAN SAMPINGAN BURUK untuk jangka masa pendek dan panjang. Overdose juga boleh membawa MAUT!!
  • SUPPLEMENT : Diperbuat daripada BAHAN SEMULAJADI seperti makanan seharian kita. 
TAPI AWAS!! Ada juga supplement di pasaran yang ditambah dengan bahan-bahan kimia seperti Steroid dan hormon perangsang. Jadi wajib berhati-hati dengan jenis supplement yang anda ambil. Pastikan ia dijamin SELAMAT, BERKESAN dan SEMULAJADI. 

Hmm..Mungkin ada yang kata "Lambatnya sakit nak baik, sampai 1-2 minggu. Kalau makan ubat doctor, 2-3 hari je dah baik.". Hehe. 

Tahukah anda? Kebanyakan pesakit buah pinggang yang terpaksa menjalani DIALISIS, adalah terdiri daripada pesakit DARAH TINGGI, KENCING MANIS, KOLESTEROL yang bertahun-tahun bergantung kepada ubat hospital, atau yang sering makan PARACETAMOL (contoh untuk MIGRAIN, SENGGUGUT).

Puncanya? BUAH PINGGANG TERBEBAN DENGAN BAHAN ASING yang masuk ke dalam badan pesakit setiap hari dan tertinggal di dalamnya. Memang kebanyakan pesakit dialisis adalah di kalangan mereka yang dah bertahun-tahun bergantung kepada ubat hospital yang diperbuat daripada dadah. Kalau tak percaya, anda boleh refer kepada pusat-pusat dialisis yer. 

Pesakit buah pinggang sedang menjalani Dialisis. 

So bila dah sedar yang ubat doctor bagi tu adalah DADAH dan akan bagi effect pada buah pinggang untuk jangka masa panjang, Maria lebih rela sembuh dengan penyelesaian secara SEMULAJADI. 

Ini kerana supplement Shaklee memang diperbuat daripada bahan-bahan makanan dan semulajadi. Contohnya Vivix daripada Anggur Muscadine, Collagen dari sisik ikan merah, ESP daripada kacang soya, Herblax daripada Daun Senna, Omegaguard daripada minyak ikan laut dalam, dan lain-lain lagi. 

PERBEZAAN 3:
  • UBAT : Merawat KESAN penyakit atau tanda-tanda sakit. 
  • SUPPLEMENT : Merawat PUNCA penyakit. Mengandungi NUTRISI yang diperlukan sel badan setiap hari. 
UBAT berasaskan dadah kebanyakannya cuma menutup dan mengubati kesakitan. Sedar tak? Takde penyakit yang berpunca daripada kekurangan apa-apa ubat dalam badan. 

Contohnya bila kita sakit kepala ambil Paracetamol. Sakit kepala tu bukan berpunca daripada kekurangan Paracetamol dalam sistem badan kita kan? Tapi cuma untuk hilangkan kesakitan je. Jangan gatal nak ambil ubat bila tak sakit yer, nanti dapat penyakit lain pulak jadinya. Hehe..

Tapi berbeza dengan supplement, ia mengandungi segala protein, vitamin, minerals yang PERLU ADA DALAM SEL BADAN kita untuk berfungsi dengan baik. 

Kalau badan kurang vitamin, kita boleh sakit atau kurang sihat dari segi fizikal dan emosi. 

Contohnya kalau kita selalu demam selesema, ia kemungkinan besar disebabkan badan kita kurang Vitamin C. So kita rawat lah daripada PUNCA penyakit tu, iaitu makan supplement Vitamin C untuk menampung kekurangan tu. InsyaAllah, ia dapat mengelakkan sakit yang sama berulang kembali. 

Dan ingat yer, supplement ni BUKAN PENGGANTI MAKANAN. Tapi ia adalah PELENGKAP makanan kita setiap hari. Sebab itu supplement sebaiknya di makan bersama makanan seharian supaya ia lebih mudah diserap dan lebih berkesan. 

Ia bertindak perlahan-lahan dalam jangka masa panjang untuk mengisi lompong-lompong nutrient yang kurang dalam badan kita. 

PERLUKAH SUPPLEMENT?

Terpulanglah kepada apa yang kita makan setiap hari. Kalau kita boleh pastikan setiap hari makanan yang kita masak atau beli tu cukup keperluan vitamin, minerals yang diperlukan macam dalam Piramid Makanan di bawah, mungkin kita tak perlukan supplement. 

Cukup tak portion makanan kita setiap hari macam yang disarankan? Kalau kita kerap makan Fast Food dan Processed Food, biasanya memang tak cukuplah macam ni kan...Huhu..

Sebenarnya, selain makanan, banyak lagi faktor lain yang boleh merosakkan badan kita. Contohnya persekitaran yang dipenuhi pencemaran udara, asap rokok sekunder, radiasi, gaya hidup yang sibuk dan stress berpanjangan. 

So supplement sebenarnya membantu juga untuk mengatasi masalah disebabkan faktor-faktor di atas tu untuk jangka masa panjang. Sebelum kita TERPAKSA makan macam-macam ubat lepas dah kena penyakit, tak salah kita amalkan supplement untuk pastikan badan kita cukup vitamin dan minerals. Betul ke betul? ;)

Kita tengok contoh Tun Mahathir Mohamad. Kalau anda nak tahu, beliau adalah pengamal suppplement sejak muda lagi. Sekarang Tun dah pun berumur hampir 90 tahun. Cuba bandingkan diri beliau (dari segi fizikal dan pemikiran) dengan atuk kita yang sebaya yang tak mengamalkan supplement. Hmm..nampak jelas perbezaannya? 

ADAKAH SUPPLEMENT BOLEH BERI KESAN KEPADA KESIHATAN?

Jawapannya YA, kalau supplement yang anda ambil tu diperbuat daripada bahan SINTETIK atau bahan kimia. InsyaAllah, dalam entry seterusnya, Maria akan jelaskan lebih lanjut tentang perbezaan VITAMIN SINTETIK Vs. VITAMIN SEMULAJADI pula yer. 

=====================================
BERMINAT UNTUK DAPATKAN VITAMIN SHAKLEE?

Boleh WhatsApp
Adrina 019-9673391
✿ FREE SPECIAL CONSULTATION 
✿ FREE SPECIAL e-Book 

Adrina akan pos ke alamat ke seluruh Malaysia jika anda di luar kawasan ;)
========================================



***Yuran menjadi ahli Shaklee seumur hidup hanyalah RM65RM10 dikenakan oleh pihak Shaklee untuk kos penghantaran KIT SHAKLEE ke rumah anda bagi tujuan pengakrifan ID. Tetapi, jika Adrina sendiri COD KIT SHAKLEE untuk ahli baru. Tiada sebarang cas penghantaran dikenakan. Hanya RM65 dan baki akan dipulangkan kepada anda semasa COD jika anda bank in RM75.

✿ TQ. SIHAT BERSAMA VITAMIN CINTA ✿

Reactions:

0 comments:

Post a Comment