Monday, November 10, 2014

Period (Haid) Tak Teratur

PENGEDAR SHAKLEE PUCHONG: 
Period Tak Teratur?


Assalamualaikum dan salam vitamin cinta, harini adrina nak share masalah yang selalu jadi kat kaum hawa ni iaitu haid tidak teratur! 

Setiap kaum hawa mesti akan risau bila tarikh yang sepatutnya period (haid) tapi tak datang period kan? ataupun datang tapi lambat, dan tak datang2!! mesti risau tahap ape tah rasa kan. jom kita layan info haid kaum hawa.



Haid tidak teratur:

Masalah haid tidak teratur sering melanda kepada kebanyakan kaum wanita sama ada baru berkahwin, sudah lama berkahwin, sudah mempunyai anak dan merancang untuk hamil lagi atau yang masih gadis sunti. Walaupun nampak remeh tapi ia akan menjadi serius jika wanita berkahwin ingin hamil. 

Jika dibiarkan ia akan menyebabkan sistem pembiakan kurang subur. Salah satu daripada punca kitaran haid yang tidak teratur ialah ketidakstabilan hormon di dalam badan yang akan mengeluarkan hormon stress lalu menganggu ovulasi dan seterusnya mengganggu kitaran haid anda.

Dibawah merupakan 10 punca kenapa haid tidak teratur:

1) Penggunaan Ubat-ubatan
  • Sekiranya anda mengamalkan ubatan tradisional seperti jamu atau herba, berkemungkinan ubatan tersebut akan mempengaruhi kitaran haid anda.
2) Berlebihan Hormon Prolaktin 

  • Hormon prolaktin yang berlebihan menghalang pengeluaran telur dan seterusnya menyebabkan haid anda lewat atau tidak datang selama berbulan-bulan. Masalah gangguan hormon seperti ini dapat diatasi dengan pengambilan GLA Complex Shaklee.
3) Menyusukan anak
  • Sekiranya ibu menyusukan anak, kemungkinan besar haid si ibu tidak akan datang. Menyusukan anak boleh mengelakkan berlakunya hamil dalam masa terdekat. Amat bagus untuk merancang jarak anak berikutnya.
4) Masalah tiroid
  • Rasa panas, berdebar-debar dan kekurangan berat badan secara mendadak adalah tanda bahawa anda mungkin mengidap penyakit tiroid. Jangan berlengah sekiranya ia disertai dengan haid yang sedikit atau tiada langsung.
5) Kegemukan
  • Lebihan lemak dalam badan boleh menyebabkan ketidak seimbangan hormon dalam badan kerana lemak merupakan tempat simpanan hormon estrogen. Lebihan hormon estrogen akan menyebabkan kitaran haid anda terganggu. Sekiranya anda mengurangkan 10% daripada berat badan anda, peluang anda untuk hamil akan meningkat. 
6) Terlalu kurus
  • Tidak cukup lemak dalam badan juga boleh memberikan masalah terhadap kitaran haid anda. Ini kerap terjadi kepada mereka yang terlalu banyak bersenam seperti atlit dan penari balet. Kitaran haid anda akan kembali teratur sekiranya anda mendapat berat badan yang ideal.
7) Tersilap tarikh haid yang terakhir
  • Masalah ini juga kerap terjadi. Dikatakan 40% wanita gagal mengingati dengan tepat tarikh sebenar haid mereka. Pastikan anda mencatat hari pertama haid anda pada setiap bulan sebagai rujukan.
8) Monopos
  • Bagi mereka yang berusia lewat 40an, haid yang sedikit & kekerapan yang kurang adalah petanda bahawa anda akan mengalami menopos.. Sekiranya anda bimbang, sila berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan.. Anda juga disarankan untuk menjalani pap smear bagi memastikan yang anda tidak mengalami masalah dipangkal rahim.
9) Perancang keluarga
  • Sekiranya anda mengambil hormon pencegah hamil seperti depo-provera atau implanon, ia adalah sebab mengapa haid anda lewat datang. Alat pencegah hamil berhormon menghalang ovulasi terjadi maka kitaran haid anda akan terganggu.
10) Hamil
  • Akhir sekali, mungkin haid anda lewat kerana anda mengandung. Tahniah!

Bagaimana SHAKLEE membantu HAID TAK TERATUR??




Untuk atasi masalah haid tidak teratur, adrina cadangkan anda amalkan GLA Complex. Selain daripada mengatasi masalah haid tak teratur, GLA Complex juga banyak kelebihan lain..

Adrina turut makan GLA untuk stabilkan hormon dan pada yang sudah berkahwin, GLA adalah salah satu SET KESUBURAN, boleh makan..kira boleh stabilkan hormon sambil plan nak ada anak. Insyallah dengan izinNya.

Baca lagi mengenai GLA COMPLEX.

Testimoni:








Jadi, apa tunggu lagi, boleh dapatkan GLA dengan Adrina ye...best price dan ada special consultation lagi..jom beli. hihi

=====================================
BERMINAT UNTUK DAPATKAN VITAMIN SHAKLEE?

Boleh WhatsApp
Adrina 019-9673391
✿ FREE SPECIAL CONSULTATION 
✿ FREE SPECIAL e-Book 

Adrina akan pos ke alamat ke seluruh Malaysia jika anda di luar kawasan ;)
========================================



***Yuran menjadi ahli Shaklee seumur hidup hanyalah RM65RM10 dikenakan oleh pihak Shaklee untuk kos penghantaran KIT SHAKLEE ke rumah anda bagi tujuan pengakrifan ID. Tetapi, jika Adrina sendiri COD KIT SHAKLEE untuk ahli baru. Tiada sebarang cas penghantaran dikenakan. Hanya RM65 dan baki akan dipulangkan kepada anda semasa COD jika anda bank in RM75.

✿ TQ. SIHAT BERSAMA VITAMIN CINTA ✿

0 comments:

Post a Comment