Monday, December 1, 2014

Soya Penyebab Kanser Payudara @ Breast Cancer!!

PENGEDAR SHAKLEE PUCHONG:
Soya Penyebab Kanser Payudara @ Breast Cancer


Assalamualaikum dan salam vitamin cinta. betul ke soya penyebab kanser payudara???? mesti pernah dengar orang cakap:

"Soya Penyebab Kanser Payudara!"
"Jangan makan soya, bahaya nanti kena kanser!"

Pernahkah anda mendengar pernyataan famous seperti di atas? sure pernah kan! hihi

Variasi makanan dari soya 

Soya, adalah makanan yang berasal dari tumbuhan, mengandungi protein yang tinggi yang membantu kita mengurangkan risiko2 penyakit kardiovaskular, seperti penyakit jantung dan juga osteoperosis.

Soya mengandungi phytoestrogen, bahan kimia semulajadi yang menyerupai hormon estrogen di dalam badan. Estrogen pula adalah sejenis hormon yang membantu dalam kesuburan wanita, kitar haid dan sifat2 kewanitaan kita :)

Membaca ulasan Dr McCullough, Director of Nutritional Epidemiology dari American Cancer Society, kajian pengaruh soya yang dijalankan ke atas manusia tidak menunjukkan kesan negatif kepada pesakitnya, tetapi ia telah membantu menurunkan risiko sakit kanser ini.

Even though animal studies have shown mixed effects on breast cancer with soy supplements, studies in humans have not shown harm from eating soy foods. Moderate consumption of soy foods appears safe for both breast cancer survivors and the general population, and may even lower breast cancer risk.

Beliau juga turut merujuk kepada The 2012 American Cancer Society Guidelines on Nutrition and Physical Activity for Cancer Survivors yang telah ditulis oleh pakar-pakar perubatan dalam bidang ini, mereka merumuskan bahawa makanan-makanan berasaskan soya tidak memberi kesan kepada bekas pesakit kanser payudara.

Di Malaysia juga, kita boleh merujuk kepada artikel Dr Zubaidi, seorang doktor tempatan yang turut mengulas berdasarkan kajian-kajian yang dijalankan, dan berpendapat bahawa soya tidak mendatangkan risiko kanser payudara, dan ia lebih kepada penyakit genetik, yang diwarisi dari generasi terdahulu.

Ulasan Dr Zubaidi dari facebook 

Juga, sahabat saya Dr Fyda Noh, juga doktor perubatan di negara ini berpendapat kesan kajian antara haiwan dan manusia memberi keputusan yang berbeza-beza. Tetapi kepada yang berisiko kepada penyakit ini dinasihatkan berpada-pada mengambil soya ini sehingga kajian terperinci yang berterusan dijalankan. Pendapat beliau, juga berdasarkan kajian, pengambilan yang sederhana adalah selamat malah boleh mengurangkan risiko kanser payudara.

Isu GMO dan kesan kepada manusia

Soya ini pada asalnya adalah makanan yang selamat, tetapi disebabkan teknologi masa kini dalam bidang bioteknologi yang ingin mengeluarkan produktiviti soya yang besar dan sihat, ia telah diubah suai genetiknya. Tumbuhan ini dipanggil GMO, Genetically Modified Organism yang memberi kesan sedikit sebanyak kepada tubuh manusia apabila kita memakannya.

Disebabkan itulah kita perlu menjadi lebih selektif dalam memilih makanan yang sihat dan berkualiti, pilihlah soya yang bukannya terubah suai genetiknya (Non-GMO Soy) dan iainya pasti lebih selamat. Isu mengenai Soya GMO dan bukan GMO boleh anda dapatkan dengan mengklik pada link ini.

Apakah kesan mengambil makanan yang telah terubah suai genetiknya ini?

1) kesan terus iaitu toksisiti
2) kesan alahan
3) komponen2 toksik melalui nutrisi masuk ke dalam sel
4) kesan-kesan yang tidak dikenalpasti boleh masuk melalui gen terubahsuai ke dalam sel badan kita

Anda boleh baca mengenai 20 soal jawab tentang GMO yang dikeluarkan oleh WHO (World Health Organization)

Ok, selamat memilih ya teman-teman tersayang! Adrina memang memilih ESP sebagai sumber protein soya sebab adrina  tahu yang ESP ini telah menjalani kajian mendalam, pemprosesannya dikenalpasti selamat dan yang penting, soya nya berasal dari soya yang selamat iaitu soya non-gmo :)

Jadi, tak perlu risau jika anda membeli ESP SHAKLEE sebab ESP Shaklee adalah NON-GMO yang terbukti selamat berbanding soya yang ada GMO. 



Kebaikan ESP Shaklee yang lain: 

ingin menjalani program pengurusan badan, yang ada kencing manis (kedua-dua ini sebab indeks glisemik nya rendah), 
pada yang berpantang; boleh sembuhkan luka dengan cepat, 
yang ada masalah kulit; boleh dapat kulit yang gebu dan 
yang paling BEST HASIL YANG BOLEH NAMPAK adalah, pada mereka yang buat stok susu ibu, hasilnya amat lumayan sekali, dengan izin Allah, alhamdulillah!! 

=====================================
BERMINAT UNTUK DAPATKAN VITAMIN SHAKLEE?

Boleh WhatsApp
Adrina 019-9673391
✿ FREE SPECIAL CONSULTATION 
✿ FREE SPECIAL e-Book 

Adrina akan pos ke alamat ke seluruh Malaysia jika anda di luar kawasan ;)
========================================

***Yuran menjadi ahli Shaklee seumur hidup hanyalah RM65RM10 dikenakan oleh pihak Shaklee untuk kos penghantaran KIT SHAKLEE ke rumah anda bagi tujuan pengakrifan ID. Tetapi, jika Adrina sendiri COD KIT SHAKLEE untuk ahli baru. Tiada sebarang cas penghantaran dikenakan. Hanya RM65 dan baki akan dipulangkan kepada anda semasa COD jika anda bank in RM75.

✿ TQ. SIHAT BERSAMA VITAMIN CINTA ✿

This entry was posted in

0 comments:

Post a Comment